понеделник, 18 януари 2010 г.

Детрониране на красотата /опит/

В залата на могъщият Рубенс в Лувър се промъква криминалния Ян Фабр. След цяла вечност / почти 400 години/ изкуството на неговия съгражданин от Антверп е обикновен опит за детрониране на живопистта на средните векове. Невъоръжен, само с жалкото знаме на авангарда, носещо мотото "Малко поетично насилие не е излишно", Ян се опитва да се справи с потоците обеми на веселие и на могъщество на духа на среновековието, приели да се трансформират в картини под четката на майстора Петер Паул. Tози "ангел на метаморфозата", както сам се нарича е направил гробище в залата на Рубенс и ако не внимавате може да се спънете в тези обекти на изкуството и да получите снизходително мъмрене от охраната. Но как този тип стигна до тронната зала на Рубенс, Рембранд, Ван Ейк и Бош? "Фигаро" си задава същият въпрос: "Липсата на художествено съдържание в така наречените съвременното изкуство премахва разграничението между култура и липса на култура и ласкае егото на най-невежи в изкуството и в историята на изкуството. Но защо тази мания донесе този фарс в класическата музеи, и по-специално на Лувъра? "

С помощта на предателство от най-високо ниво, с меркантилната благословия на директор на Лувър, който за психоделичните превъплъщения на Ян /признаващ си, че изкуството го държи далеч от затвора/ е готов да превърне Лувъра в галерия за съвременно изкуство. От онова съвременно изкуство, което ни предлага неонова светеща в розово лента на лявата стена на галерията, а на дясната пулсираща в синьо. В малкия промеждутък на премигванията на нас ни идва мисълта "Сънувам ли тази глупост или я виждам реално?"

Изкуството очевидно боледува, както боледуват и художниците, които го създават. По-интересно е дали тази вече епидемия може да се излекува с нещо друго освен със стрък трева и хапче Апокалипсис?

Париж, лятото на 2008



Мария Магдалена, оцветено дърво , 16 в. Лувър

5 коментара:

  1. Бяха гадни, много гадни онези гумени червеи, които се плъзгаха по гробовете между картините на Рубенс... Позорно! А да не говорим за "театъра" на Фабр, не знам как въобще го програмират в Авиньон, в Тheatre de la ville и къде ли не... И ние ли сме му виновни на този господин, че има перманентни проблеми със съня?!

    ОтговорИзтриване
  2. Tеорията на Фaбр е, че реагира на лицемерните крайно десни в Бeлгия, но те не ходят ня нечовешките му произведениям, които бълва- там ходят само нормални хора за да видят нещо друго освен консумативното общество, срещу което той така отчаяно се бори...

    ОтговорИзтриване
  3. Моето мнение е, че въобще "авангард" не съществува след 50-те години на 20 в. (Цецо, сещаш се страната, където се чува последното му ехо). Всичко създадено през втората половина на 20 в. е по-скоро неумел конформизъм спрямо създаденото през първата половина на същия век... Това, разбира се, е само мнение, а не някаква изкуствоведска теория... :)

    ОтговорИзтриване
  4. Не, в случая с "авангард" не се обозначава художествено течение, а нещо което се прави за пръв път. Вече се уморихме с термините, които си присвояваме и които ни прикачват. Аз си рисувах спокойно, докато един ден не разбрах, че правя "обективен структурализъм". Оттогава съм по-отговорен и си слагам шалче преди да тръгна към ателието.

    ОтговорИзтриване
  5. Цецо, шалчето може би означава "декаданс" (като "термин") в противовес на "структурализъм"... Във всеки случай, мисля, по-добре "декадент", отколкото "структуралист", да не говорим пък за "авангардист"... Даже май първото и третото са в "антиномия" (термин) ... Така или иначе, не мисля, че ще достигнеш "завидното" ниво на Ян Фабр... :))))

    ОтговорИзтриване